Kontakt

Vill du komma i kontakt med oss kan du skicka ett E-mail till limsjonmarathon@yahoo.se

fredag 4 maj 2012

15 dagar kvar - mat och näring!

Med två veckor kvar är det dags att börja planera detaljerna. En väldigt viktig sak är är din energi! Under loppet kommer mycket energi att gå ut, och mycket energi behöver därför gå in för att du ska orka hela dagen och inte hamna på ett underskott, ett minus på kontot!

Veckan före loppet
Om du planerar att springa tre varv eller mer kan det vara bra att tillföra kroppen lite extra energi veckan före loppet (från måndag den 14/5 och framåt). En extra smörgås, en extra portion mat. Dagen innan loppet äter du som vanligt, du vill inte känna dig däst och "proppfull" i magen när du står på startlinjen! Att äta "kalorität" mat är inte fel om du ska springa alla varv. På det sättet behöver du inte äta så mycket volym, men får ändå i dig mycket energi. Pröva inga nya, spännande maträtter utan håll dig till beprövade kort och sådant du vet att du tål. Buffér och liknande där bakterier brukar trivas kan vara bra att undvika, du vill ju inte bli magsjuk alldeles innan! Sprita eller tvätta händerna innan du äter.

Före och under loppet
På morgonen före loppet äter du en normal frukost, det du tycker om och det som passar dig. Vissa gillar gröt och tycker det är snällt för magen och att man står sig bra på det. Personligen brukar jag vara ganska nervös dagen då det är tävling och har svårt att få i mig annat än det vanliga, dvs. fil, frukt och müsli och smörgås.

En stund innan loppet kan du gärna äta en extra banan eller något annat lättsmält.

Under banan kommer det att finnas en vätskekontroll efter cirka 3.7 kilometer. Där kommer det serveras saft och vatten under de tre första varven. För de flesta bör detta räcka, och att bära med sig ett vätskebälte bör inte vara nödvändigt. Under de tre sista varven kommer du även kunna ta en bit banan på väskekontrollen.

När du går i mål efter varje varv, bör du se till att så snabbt som möjligt få i dig energi! Dels för att det är nödvändigt för att fortsätta orka springa flera varv, men även så att kroppen hinner smälta födan någorlunda innan vi fortsätter med nästa varv.

Men vad ska man då stoppa i sig mellan varven? Laila och Krister, erfarna ultralöpare som även sprungit etapptävlingar, tipsar om blåbärssoppa, Resorb, chokladkex men även mer otippad mat som "fast food". Du måste själv känna din kropp! Min mage reagerar ofta på råkost, fet mat, sur mat och därför kommer jag välja bort det. Många reagerar på kaffe, men kaffe är ju också uppiggande. Jag kommer att satsa på blåbärssoppa, banan, smörgås och choklad i de kortare pauserna.

Under lunchpausen behöver man äta mat för att orka med eftermiddagen. Även här tänker jag lättsmält mat med mycket energi. Om du gillar fast food är pizza inte fel, enligt Laila och Krister. Det är mycket energi och kalorier. Jag kommer att satsa på en pastasallad med kyckling eller liknande. Till det ljust bröd. Ingen lök eller råkost för min del, det är starkt för min känsliga mage. Äpplen går också bort. Lunchpausen är längre för att ge möjlighet att äta en ordentlig lunch och hinna smälta den.

Naturligtvis är vätska viktigt! Du behöver dricka en hel del mellan varven. Vatten, saft, sportdryck. Om du inte vant dig vid sportdryck skulle jag vilja mana till viss försiktighet. Resorb är ett bra alternativ för att få i dig de mineraler och salter du förlorar. Ju varmare det är ute, desto viktigare är det att dricka ordentligt! Men oavsett temperatur förlorar du vätska. Är det kallt kan man rentav glömma att dricka.

Glöm inte att om du "börjar bli törstig" så är en skada redan skedd! Du ska börja dricka innan du ens känner törst. Hoppa därför inte över vätskekontrollen Tranmyren. Ta dig tid att stanna och dricka en kopp eller två!

Just salt är en viktig sak man ofta glömmer. Under Vasaloppet började jag må väldigt illa, troligen pga saltbrist. När jag fick i mig buljong blev det snabbt bättre. Kanske kan du äta salta nötter eller chips mellan varven?

Efter målgång
När du gått i mål ska du försöka få i dig något ätbart inom 30 minuter. Gärna både kolhydrater och protein, men snabb energi går först. Resorb kan vara bra även efteråt. Efter några timmar unnar du dig givetvis en god middag!
Råkost går bort för mig... men bananer tillhör favoriterna!

1 kommentar:

  1. elly8/5/12

    hur är det med fullkorn kontra "vita" livsmedel? i synnerhet under dagen, tänker jag, men även under hela veckan. jag äter mest fullkorn av bröd, ris och pasta, men man behöver kanske snabbare kolhydrater om man ska springa igen (efter lunchen)?

    SvaraRadera