Kontakt

Vill du komma i kontakt med oss kan du skicka ett E-mail till limsjonmarathon@yahoo.se

fredag 27 april 2012

Intervju med Borlängelöpare

Igår intervjuade jag de erfarna ultralöparna och lopparrangörerna Krister och Laila från Borlänge. De har även sprungit flera etapptävlingar (t.ex. ultraintervallerna i november, 8 x 10 km under 24 h)

Jag fick med mig mycket tänkvärt inför Limsjön marathon! Mina frågor var många...
Hur påverkas kroppen? Hur känns det när man ska ut igen och igen, med en redan trött kropp? Hur mycket hinner man återhämta sig i varvvilan? Vad är viktigt att tänka på i vilan? Hur ska man tänka med näring, mat, dryck?

Jag kommer att återkomma med reflektioner kring detta. "Hur påverkas man" och "hur känns det" under en etapptävling är naturligtvis svårt att svara generellt på. Hur mycket just du stelnar till, hur mycket jag hinner återhämta mig på 75 minuter, det är olika för oss alla! Men viktigt för alla är att fylla på med näring direkt efter avslutat varv!

Det viktiga är att fylla på med sådant som du vet fungerar för dig! Detta gäller både inför och under loppet. Inga nya smakupplevelser alltså! Ska du springa flera varv är det viktigt att tänka på att du får i dig ordentligt med energi, utan att man vill känna sig proppmätt och tung i magen. Däremot trodde inte Krister och Laila att det är nödvändigt att springa med vätskebälte, då vi har en vätskekontroll på halva banan, samt att vi pausar mellan varven.
Laila, jag och Krister - som dränkta katter efter löpning i ösregn!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar