Kontakt

Vill du komma i kontakt med oss kan du skicka ett E-mail till limsjonmarathon@yahoo.se

torsdag 19 april 2012

Varför varv?

Jag har på sistone fått flera frågor om upplägget på Limsjön marathon! Frågor om man istället kan välja att "bara springa på" och inte ta pauserna mellan varven, varför pauserna är så långa osv.

Limsjön marathon är inspirerat av de ultraintervaller som körs på olika ställen i Sverige i november varje år. Där springer man 8 x 10 km under ett helt dygn! Totalt skrapar man alltså ihop 8 mil under 24 timmar, med pauser mellan!

Jag har alltid varit sugen på att testa ett "varv-upplägg" och se hur det påverkar löpningen, prestationen och orken. Jag har en tro om att ett sådant upplägg kan göra att många orkar längre än om vi skulle springa alltihopa "i ett kör". Löpare som vanligen kanske som längst orkar springa 10 km sammanhängande kanske en sådan här dag kan springa ihop ett halvmarathon eller ännu längre?

Pauserna är 75-90 min långa, baserat på att ett varv tar cirka 45 min. Ett varv kan ta både kortare och längre tid, och det påverkar pausvilan givetvis. Jag kommer att springa mina varv i 6-6.30-tempo och hoppas att vi blir ett gäng som väljer detta behagliga tempo!

Vad ska man göra i pausen? Jag tror att 75 minuter kommer att behövas. Detta för att möjliggöra att man ska kunna äta och dricka i pauserna och ha en chans att smälta detta. Under den längre pausen mitt på dagen (efter tre varv) är tanken att man ska kunna äta en medhavd lunch. Under pausen kan man även behöva stretcha (viktigt), byta till torra kläder, vila, gå på toaletten (dass). Tiden går fort! Vi kommer även ha möjlighet att umgås, fika och prata. Det kommer att finnas bord och sittplatser.

Om det blir regn är det problematiskt, men jag har några reservplaner för detta.

Om man bor i Leksand med omnejd och satsar på att springa t.ex tre varv (kanske ett morgon, mitt på dan och kväll) så kanske man väljer att åka hem eller iväg någonstans mellan varven. Kanske åker man in till Leksand och fikar eller äter t.ex? Norsbro ligger på bra bil- och cykelavstånd från centrum. Jag kommer dock att försöka finnas på plats vid Norsbro hela dagen!

Under tiden vi springer kommer det finnas funktionärer som vaktar vår packning. Tips på packlista kommer sen! (Vad du behöver ha med dig).

Självklart kan man välja att "springa på" i ett kör, Limsjön är öppet för alla! Men då är man inte med på Limsjön marathon. Det kanske låter oflexibelt, men det handlar delvis om att det blir för krångligt att hålla reda på löpare som väljer sitt eget upplägg och kör sina egna varv. Vi kommer heller inte ha funktionärer vid vätskekontrollen någon annan gång än när vi kör våra varv osv.

Varven på Limsjön startar enligt planering, se sidofliken på bloggen! Första varvet startar klockan 08.00 och jag är övertygad om att det kommer att bli en mäktig känsla när ett tåg av löpare springer iväg tillsammans på de mjuka stigarna runt Limsjön!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar